IBU MODERN

IBU MODERN
LOVE IMAN, DINA N SYAM...HAPPY FAMILY

Thursday, January 28, 2010

Pengalaman Bersalin

Aritu terbaca kat entry one of my friend sukadukacita mengenai pengalaman dier bersalin..Rasa cam nak kongsi gak pengalam aku bersalin di Hospital Putrajaya 6Nov 2009. Sebenarnya tarikh jangkaan bersalin 26 Nov 2009, nak dekat raya Haji.Tapi mungkin baby da tak sabar sangat nak kuar maka 6 Nov 2009 dier kuar...

Ok, masa 5/11/09 aku da stat rasa sakit, tapi dtg kejap2 jer...terus telefon ibu kat sarawak tny kan tanda2 nak bersalin..aku da agak mesti tanda2 da sbb rajin beli buku PA& MA n ape yang aku rasa tu sama cam dalam buku tu..hehe..tapi untuk kepastian kol gak my ibu..Ibu cakap awalnyer, ibu da beli tiket 22hb/11/09, hold la dulu baby tu..hehe..nak gelak plak dengar ibu aku cakap suh hold dulu..klu da nak terkeluar tu da tak leh hold la ibuku sayang..hehe..malam tu aku still boleh tidur lena sampai berdengkur...sok pagi bersamaan dengan 6/11/09 (jumaat) aku mengagahkan diri g opis sbb cuti da abis, aku pun malas nak cuti awal2..memang ada rasa sakit ckit2..setiap 5 minit tapi tak kuat sgt rasanya..semua org kat opis tu da tau aku da sakit nak beranak..tapi yang bestnyer semua sanggup jadi ambulan aku nak hantar aku g hospital klu aku da sakit nak beranak..hehe..disebabkan hari Jumaat rehat panjang, aku ajak my hubby balik umah..masa kat umah pas golek2 tu aku saje nak cek jalan la konon..alih2 tgk da ada show(tanda), tapi tak rasa sakit sgt..kol ibu lagi tny samada da leh g hospital ker belum..ibu suh g hospital terus sebab klu da kena warded ibu trus nak beli tiket kapal terbang..Aku pun terus ke hospital, tapi sebelum tu sempat singgah Petronas sbb nak beli air cokelat n roti..nak tambah tenaga la katakan..pas membeli kat Petronas, aku ajak laki aku g pasar tani, nak makan keropok lekor la plak..nnt da pantang tak leh makan...tapi hajatku tak kesampai bila ibuku telefon n suh g hospital cepat..hehe..sampai kat hospital masa tu da 3.30 ptg, terus aku masuk dalam bilik n diorang (nurse /JM) cek nadi baby aku..dalam 30 minit datang la sorang doc pelatih ni nak cek jalan...adoyai, masa tu aku tarik nafas dalam2 sbb sakit woo..pas doc tu, nurse dia plak yang cek sbb doc tu macam was2..samada 2cm or 3cm yang da buka..aku jadi bahan eksperimen...pastu nurse tu cakap dier 3cm...tak lama tu pulak datang doc senoir cek lagi jalan...waduh...da 4cm doc tu ckp, so dia ckp da leh pecah air ketuban..aku orait jer..pastu dia bagi ubat tuk berak...aku pun masuk toilet melepaskan hajat dan terus ke labour room dgn ditemani my hubby..kat labour room tu aku 0k lagi mula2, diorang masukkan air n amik darah..tapi bile lama2 sakit makin kerap n makin cepat..selang 1 minit..nurse cucuk ubat tahan sakit kat peha, tapi aku still rasa sakit..da lama2 aku da tak tahan sampai goyang katil tu aku kerjakan...laki aku tak berani dekat sbb aku da bagi warn klu aku tengah sakit biarkan jer..sebab jenis aku ni rimas klu ada orang nak pamper kan aku..cian hubby aku..agak2 da bertarung dengan sakit lebih kurang 45 minit, aku rasa cam terberak n somenthing keluar cam darah seketul baru la aku mtk my hubby panggilkan JM n Doc..diorang cek jalan n cakap da boleh teran...so, ape lagi..aku teran sambil ditemani hubby aku yang sememangnya takut darah..nasib baik hubby aku tak pengsan..JM kat ctu plak bagi semanga kat aku untuk meneruskan perjuangan..memang best..teran 3 kali je n trus kuar Nur Imanina Qaisara pada jam 6.57 ptg, berat 2.59kg..masa tu rasa bersyukur sgt sebab da selesai...so, aku tak rasa serik nak bersalin lagi..alhamdulillah Allah memudahkan proses kelahiran baby aku...berdebar lebih kurang rasa cam nak cabut gigi..hehe(ade ek rasa cenggitu)..tapi tu lah pengalamn ku..sbb pengalaman orang lain berbeza-beza..Aku harap2 kengkawan yang bakal melahirkan anak, banyakkan doa kpd Allah dan minta di permudahkan proses bersalin..Salam...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Im served nuffnang