IBU MODERN

IBU MODERN
LOVE IMAN, DINA N SYAM...HAPPY FAMILY

Sunday, April 18, 2010

CERITA SAL BF BABY



Kepada ibu2 yang nak buat Fully BF kepada baby anda walaupun anda bekerja, ni adalah gadget2 asas yang perlu ada k...meh kita cek satu persatu...

COOLER BEG

Kalau tgk kat kedai2 jual barangan bayi, pelbagai jenis cooler beg di jual di pasaran dengan pelbagai jenama...kalau duk kat putrajaya ni boleh dapatkan di susu ibu.com..kedainya di bangi saja or leh online bagi yang duk jauh n yang susah nak dapatkan produk ni.
Harga tuk cooler beg di atas ni cuma rm99 (dapat pek ice 3,botol 4 n beg)

klik sini

Botol mom's little one ni pun boleh di dapatkan di kedai susuibu.com..
harga cuma rm39.90 dapat 6botol...
bebas BPA...

Peti sejuk diperlukan untuk menyimpan susu yang telah di perah..jangka hayat susu bergantung dengan di mana anda menyimpan susu tersebut;
1. Deep Freezer / Chest freezer : 6bulan
2. Freezer 2 pintu :3 bulan
3. Freezer 1 Pintu : 1 minggu (di bahagian sejuk beku)
4. Freezer di tingkat atas (bkn bahagian sejuk beku) : 3hari sahaja..


Gadget paling penting adalah Pump..terdapat pelbagai pum di pasaran..beli la mengikut kemampuan dan kesusaian anda...


Buku panduan mengendalikan susu ibu adalah paling mustahak supaya kita dapat mengendalikan susu kita dgn sempurna..boleh di dapatkan di kedai online spt susuibu.com


ok, yang last adalah cari puting yang sesuai untuk kegunaan baby anda k..sebab bila baby da biasa BF direct, baby susah nak terima puting lain selain puting ibunyer...ni contoh puting dari brand NUK yang sangat sesuai untuk baby yang baru mengenal punting susu...

CERITA SAL BARANGAN PENJAGAAN BABY- PART 2

Kali ni aku nak bercerita sal pampers baby lak...for yang bakal menjadi ibu, jangan la beli pampers yang mahal2 for ur baby ketika dalam pantang ni...sebab baby akan sentiasa membuang air besar tiap2 kali selepas minum susu..seeloknyer beli la dalam 300 keping dalam 1month & beli yang lembut k..supaya baby selesa, klu beli yang keras cian baby nak kena kangkang luas2...jangan beli brand diapex k, agak keras bg baby yang baru lahir...Di ingatkan..JANGAN BELI YANG MAHAL2...klu bli yang mahal2 tak ker membazir tu...ketika dalam pantang, beli la jenama yang biasa2 jer cam brand dry first or hye baby, pureen yang yang murah2 jer..baby akan menukar lampin 10-15 keping sehari taw..nanti bila baby da masuk umur 2 bulan ke atas leh la beli brand yang mahal ckit pet-pet, or brand yg imanina pakai skunk Huggies dry.. Sebab baby da kurang buang air besar...sekali sehari jer baby akan buang air besar...


size s :rm 18.90 46pc (Mydin)

Size s : rm 34.90 84pc (billion)

jangan lupa letak krim bepanthen setiap kali menukar lampin k....

MAKE UP DI PERTUNGAN ZANA

Ok, ni hasil dari make up emma untuk pertunangan zana baru2 ni..ni gambar penuh k...
sesiapa yang berminat nak guna khidmat emm leh la kolling2 me ok...
harga service amat berpatutan...



IMANINA N BEE

Entry ni ditujukan pada Auntie in yang nak tengok dak cute imanina pakai bee yang dibelikan oleh auntie in..so cute imanina pakai bee tu kat tgn...pelik jer dier tgk bee tu..hahaha..pastu dijilat cam jilat es kem..hehe



jeng..jeng..jeng...hadiah dari auntie in...



ni la hadiah dari auntie in...gambo, legging, bee

tengok tu..leka jer dgn bee


jilat tangan sendirik


tomey...

SUPPLEMENT / BARANGAN SEMASA BERPANTANG

Ok kali ni aku nak bercerita lak sal barangan penjagaan semasa aku dalam pantang n supplement per yang aku amik...sebenarnya terpulan pada individu yang nak guna produk supplement per, tapi sepanjang aku berpantang aku amik produk DCL...masa pas bersalin , aku minum kopi red guara dari DCL selama 20hari, pastu baru leh minum Bidadari dari DCL gak...Bagi ibu2 yang bayinyer kena kuning tak di galakkan makan jamu or bidadari ni selama 20hari sbb kita BF baby, takut baby panas akibat kita makan jamu tersebut...jadi elok dielakkan k...Aku pilih produk DCL sbb ianya mudah n sedap..hehe..dalam Produk Bidadari ni semua khasiat ada dalam 1 botol...n rasa bidadari ni cam prune..so sedap...
Param ni digunakan pada badan selepas mandi..rasa sedikit berangin..klu dulu param ni cam bedak sejuk n sapu kat badan, skunk da ada param yang express..hehe..


jamu bidadari..


kopi red guara..

CERITA SAL BARANGAN PENJAGAAN BABY..

wah..wah..kali ni aku nak bercerita sal barangan penjagaan bayi..selalu ceira sal barangan penjagaan diri kan???...okla, entry ni ditujukan khas tuk my BFF cik yani, azmalina n cik akma yang bakal meletupkan diri..hehe..bakal mendelivery kan diri..hope korang sempat baca blog aku nie ea...


Ni nama nya krim "Dermoplex"..krim ni leh di dapati di famasi dan di klinik kerajaan..bagus tu baby yang di gigit serangga..cam nyamuk or semut ker..sapukan nipis2 jer kat bahagian kulit yang merah itu dgn krim ni..elakkan sapu di bahagian yang baby senang garu sbb baby akan memasukkan tgn ke dalam mulut..

Bedak agnesia ni elok tu baby yang biasa kena ruam di badan or leher..leher imanina dulu di celah pelipatnya merah2, bila da guna bedak ni pelipat leher jadi kering n selesa...

Krim "Bepanthen" ni bagus tu bontot baby..ianya untuk elakkan kemerahan di bontot baby..di awal kelahiran, baby akan kerap berak jadi bontot baby akan mudah menjadi merah..krim ni leh digunakan selepas baby mandi n setiap kali menukar lampin...

Ni bedak pureen corn strach..elok sgt bedak ni berbanding bedak biasa sbb bedak ni tak ada talcum..cuma tekstur cam tepung jagung la..da namanya tepung jagung...


Minyak baby oil tuk cuci telinga, pusat baby...dan juga sebagai minyak rambut baby..


minyak yu yee elok untuk elak kembung perut baby..letak di perut, tapak kaki n belakang badan..letak ckit2 jer k...

Ni minyak telon, leh letak banyak ckit..fungsi cam minyak yu yee gak..cuma tak berapa berangin sangat..baunyer sangat la ke bayian..hehe...60ml rm5.90 jer..cari kat mydin berlambak jual...

Termometer amatlah perlu..sebab kita perlu tahu suhu badan anak kita..manalah tau dia demam ker kan...leh beli digital termometer di guardian or watson..yang ni rega nyer rm13.90 (Guardian)


Ni namenyer "penyedut hingus"..tuk baby yang selsema or hidung penuh dengan hingus leh la sedut dgn benda ni ha..pelbagai jenama ada, murah n mahal pun ado..

ok, yang ni tuk baby yang susah nak berak..baru2 ni seminggu imanina tak berak, so aku pancutkan half jer kat montotnyer..tak lama selepas itu die beyak, mula2 nanes gak sebab sakit peyut kot nak neran..pehtu ok jer...tapi org kat farmasi cakap tak leh selalu amalkan kat baby tau..but benda ni tak de kesan sampingan for baby..


Ok, nnt kita sambung part 2 lak...bye2...

Tuesday, April 13, 2010

BREASTFEEDING GOOD FOR UR BABY....

Disebabkan boss MC arini, jadi aku mengepost la entry mengenai BF..Cakap sal Breastfeeding=Bf ni aku telah berjaya fully BF kan baby aky sehingga kini..nnt apabila usia Imanina menginjak 6bulan, da kena makan solid ood n kena kenal susu formula..but susu cap gantung tak leh tinggal..sekarang imanina pun da kurang sgt minum susu ibu (dlm botol)...entah la kenapa...tapi aku tetap memerah tuk bg or my little cute daughter...My hubby sangat sangat sokong aku buat full BF, sebab susu ibu adalah yang terbaik tuk anaknyer..sampaikan dia suh aku baca buku sal BF tuk tambah lagi ilmu pengetahuan aku yang cetek dalam bidang BF ni..now alhamdulillah, ramai kawan2 yg aku sarankan buat fully Bf for their babie..Yani pun bakal dapat baby, die pun da bersemangat nak buat...tak lupa juga Zie, dier pun kata nk fully Bf if she get her baby...tula, sebenarnya seronok bila dpt fully BF ni, sebab kita akan rasa ikatan kita n baby kita kuat..bila perah teringatkan dier...hurmm..so seronok tau!!!...so kepada kawan2 yg baru nak belajar fully Bf baby, kenalah belajar2 dari org lama n cari2 ilmu pasal fully Bf ni...boleh beli buku panduan dan sebagainya...SELAMAT BER BF....

Buku panduan yang sangat bagus...

cara-cara tuk nyusu baby...


Imanina...ibu & Ayah Luvs u....
Related Posts with Thumbnails

Im served nuffnang